Sakarya'nın Akyazı ilçesinde yaşayan 69 yaşındaki Remziye ve 76 yaşındaki Ali Baykın çifti, atalarından miras kalan ipek böceği yetiştiriciliğini dünyaevine girdiklerinden bu yana yarım asırdır aynı azimle sürdürüyor. Çakıroğlu Mahallesi'nde küçük yaşlarda ailelerinin yanında koza üretimini öğrenen Baykın çifti, 50 yıl önce evlenmelerinin ardından çiftçiliğin yanında ata mirası ipek böceği yetiştiriciliğini de devam ettirdi.

Hayat arkadaşlıkları boyunca meslek dayanışması da gösteren çift, bir zaman sonra ilçe merkezine taşınsa da koza üretim döneminde kırsal mahalleye geri dönüp üretimine devam ediyor. 2024'te S.S. 51 Numaralı Adapazarı Koza Tarım Satış Kooperatifi başkanı da seçilen Ali Baykın, eşiyle her yıl mayıs-haziran aylarında kozalara özenle bakıp gelir sağlıyor.

76 yaşındaki Ali Baykın, 20'li yaşlarda bu işe başladığını, çocukluğunda köy sakinlerinin hepsinin ipek böceği yetiştirdiğini anlattı. İpek böceklerini odaların dar olması nedeniyle sedirin altına ve üstüne sererek büyüttüklerini belirten Baykın, 'O zamanlar 20 bin canlı tohum paketini parayla alır, eve getirip sıcak su yapardık ve buharıyla kozayı çıkarırdık.' dedi.

Baykın, çocuklarıyla ilçe merkezinde yaşadıklarını, tohumlar geldikten sonra koza döneminde köye çıktıklarını aktararak, 'Canlı olarak gelir gelmez hemen dut yaprağı veriyoruz. Ne kadar seyrek tutarsan o kadar güzel olur. Böcekler sık sık bir araya toplanır ama yaprağı devamlı seyrek dağıtırsan toplanmaz.' diye konuştu.

Bir kozadan 1,5 kilometre iplik oluştuğuna değinen Baykın, 'Eşimle yapıyorum, yetişemediğim yerlerde dışarıdan yardım alıyorum. Bana kalırsa herkes yapsın.' ifadelerini kullandı. Remziye Baykın ise, 'Biz artık az yapabiliyoruz. Yapmış olsalar gençler için çok iyi bir şey. Boş durmaktansa çok güzel.' diyerek mesleklerini severek sürdürdüklerini dile getirdi.