Tekirdağ'da Namık Kemal Üniversitesi'nde (NKÜ) akademisyenler ve öğrenciler, çevre dostu ve sürdürülebilir yapı malzemesi üretmek için kolları sıvadı. Çimento üretiminin doğaya zarar veren karbondioksit salınımını azaltmayı hedefleyen ekip, laboratuvarlarında ilginç bir proje geliştirdi.
NKÜ Yapı İşleri ve Teknik Daire Başkanı Dr. Öğretim Görevlisi Ahmet Bal, mevcut on farklı malzeme tasarımının olduğunu belirterek, “Bu malzemeler geleneksel kerpiç gibi hafif, yaklaşık 1500-1800 kilogram ağırlığında. Çimento kullanmadan, geri dönüşüm lifleri ile üretiliyor. Amacımız hem yapıların deprem dayanıklılığını artırmak hem de çevreye duyarlı bir alternatif sunmak” dedi.
Bu proje, Türkiye'nin deprem kuşağında yer alması sebebiyle büyük önem taşıyor. Dr. Bal, “Dünyadaki karbondioksit salınımının yüzde 8’inin çimento endüstrisinden kaynaklandığını göz önünde bulundurursak, bu çalışmanın önemi daha da artıyor” diye ekledi.
Öğrencilerle birlikte yapılan çalışmalar sonucunda üretilen bu yapı malzemeleri, hem hafif hem de dayanıklı bir alternatif sunuyor. Dr. Bal, “İstinat duvarlarında, bahçe duvarlarında ve çevre elemanlarında rahatlıkla kullanılabilir. Bu malzeme ile binaların ağırlığını hafifleterek deprem kuvvetlerini düşürüyoruz” dedi.
Mimarlık Fakültesi öğrencisi Melike Sarılı ise, “Çimentosuz beton üretimi yapıyoruz. Bu malzeme karbon ayak izini azaltıyor ve estetik bir görünüm sağlıyor” şeklinde düşüncelerini paylaştı. Projenin ilerleyen aşamalarında testler tamamlandıktan sonra bu malzemelerin kullanım alanları genişleyecek.